LIVSMEDELSVERKETS REKOMMENDATIONER:
KOSTRÅD:
Ät fisk och skaldjur två—tre gånger i veckan, eftersom det är mat som är rik på
0-vitamin, jod, selen och omega 3.
En portion fisk motsvarar 100—150 gram. Välj miljömärkt fisk och variera
fisksorterna, för både hälsans och miljöns skull. Till exempel gädda, gös och
abborre kan innehålla höga halter kvicksilver, så ät sådana fiskar bara en gång
per vecka. Om du äter olika sorters fisk belastas inte enstaka fiskärter lika
tungt.
Vill du åt Omega 3-fetterna ska du välja till exempel lax, sill och makrill.
Fisk och skaldjur är mat som är rik på D-vitamin, selen, jod och omega 3.
En liten del av omega 3-moderfettsyran, som bland annat finns i rapsolja,
bladgrönsaker, valnötter och linfrön, kan omvandlas i kroppen till de långa
fettsyrorna DHA och EPA.
Hjärtsvikt innebär att hjärtat inte orkar pumpa tillräckligt med blod för att ge
syre och näring till kroppens celler. Trötthet, ökad puls, andnöd och svullna
ben är typiska symtom. De vanligaste orsakerna till hjärtsvikt är att hjärtat
har skadats av en eller flera infarkter eller att det har tröttats ut av ett för
högt blodtryck.
Sjukdomar i hjärtat eller dess klaffar kan också ligga bakom. Sök omedelbart
akut vård vid kraftig andnöd, kallsvettningar, svår hjärtklappning och ångest.
29 nov 2008 - Expressen: Fiskolja hjälper demenssjuka
Fiskolja ger dig bättre minne och skärpa. Alzheimersjuka
som får kapslar med det nyttiga omega-3 fettet både minns bättre och blir mindre
deprimerade.
Det visar en ny svensk studie som presenterades på läkarnas
riksstämma i går. Omkring 150 000 svenskar är drabbade av demenssjukdomen
Alzheimers. Sjukdomen är i dag obotlig. Och eftersom svenskarna blir allt äldre
kommer också alltfler att insjukna.
Men det går att minska risken att drabbas, exempelvis genom
att äta rätt. På läkarnas riksstämma i Älvsjö presenterades den 28 nov 2008, en
rad åtgärder som visat sig kunna förebygga Alzheimers.
Fisk hjälper: Tidigare studier har visat att
personer som äter mycket fisk har lägre risk att drabbas av demens. Nyckeln tros
vara det nyttiga fiskfettet omega-3. Men en ny svensk studie visar att även den
som redan fått Alzheimers kan ha nytta av omega-3.
Studie, där 200 Alzheimersdrabbade ingick, visar att
personer som hade mild Alzheimers behöll sina minnesfunktioner bättre om de fick
1,5 gram omega-3 kapslar per dag. De var också mindre deprimerade än de som inte
fick omega-3 kapslar.
Annan forskning som diskuterades visar att alkohol i små
doser minskar risken för demens medan stora doser alkohol ökar den. Att äta
mycket frukt och vitamin E har också visat sig kunna minska risken för
Alzheimers. Rökning, däremot, ökar risken.

Fiskolja räddar liv:
Vi äter mindre sill och annan fet fisk, och får därför i oss mindre Omega 3. Ett
ökat intag av de livsnödvändiga fettsyrorna skulle kunna rädda 6 000 liv varje
år.
På 1960-talet upptäckte forskare att få eskimåer drabbas av hjärt-kärlsjukdomar
trots att de äter mycket fett och få
grönsaker.
Feta fiskar: Orsaken visade sig finnas i de feta fiskar som är en viktig
del av deras kost, som innehåller de fleromättade fettsyrorna omega 3.
Har man bra värden av omega 3 har man en klart minskad risk för
hjärtkärlsjukdomar säger Tom Saldeen, professor vid Uppsala universitet. I
Sverige äter vi i dag 80 procent mindre Omega-3 än för hundra år sedan, enligt
hans forskning.
Bäst med tillskott:
Det bästa är att äta tillskott med Omega 3, för väldigt få får i sig den
nödvändiga mängden genom mat. Äter man inte fisk ligger man riktigt illa till
säger han.
Även vitaminer:
Ulf Boman på livsmedelsverket tycker att det bästa är att äta fisk. Den
innehåller inte bara Omega 3, utan även
flera vitaminer och mineraler. Det är bättre att balansera kostvanorna, säger
Ulf Boman.
Han menar att den som inte äter en varierad kost kan bli lurad av att äta
tillskott och inte ta tag i att långsiktigt förbättra sina matvanor.
