Marknadsföring, ett måste för att synas

06 november 2019 admin

De flesta företag måste synas för att kunna behålla och få nya kunder. Idag finns det en mängd olika kanaler men få saker slår att få kunderna att känna sig uppskattade. Det kan vara den enkla rabatten när kunden handlar för en viss summa. Ibland kan det vara svårt att få lönsamhet med rabatter om de inte är genomtänkta. Dessutom om marknadsföringen är för bred riskerar det att kunden inte känner sig lika utvald. Lojalitetsprogram som https://www.inspirationcompany.se/ är ett bra sätt för kunden att känna sig sedd.

 

Lära sig kundernas beteende

Det finns en anledning till att många läser utbildningar inom marknadsföring. Det är inte enkelt och det finns mycket att tänka på. Idag är det också lätt att synas men även att försvinna i mängden. Dessutom finns det inte någon universallösning. Olika företag har olika förutsättningar. Det som är grunden i marknadsföring är att lära känna sina kunder. Vem är de egentligen? Här kan det vara en god idé att försöka kartlägga vilken ålder kunderna befinner sig i, kön, köpmönster etc. Lär du känna dina kunder kommer det bli lättare att nå dem med rätt erbjudande.

 

 

Lojalitetsprogram och kundklubbar

Lojalitetsprogram och kundklubbar är olika namn på samma sak. Man får helt enkelt något för man är lojal och handlar ofta. Det kan räcka för det lilla företaget att ha ett kort där man får stämplar varje gång man handlar. När man uppnått ett visst antal stämplar får man något av företaget. Det används inte sällan av pizzerior. Enkelt och lätt. Lojalitetsprogram ska ses som ett strategiskt och långsiktigt sätt att marknadsföra sig själv till kunderna. Det är inte säkert att det ger avkastning direkt utan det kan ta lite tid. De flesta företag ångrar sig inte om de väl kommit igång med någon form av kundklubb.