Annonsera genomtänkt när du vill synas

02 januari 2020 jonas_olsson

Det flesta företag och organisationer vill synas på bästa sätt. Det spelar ingen roll om det är fler kunder eller medlemmar som är målet. Idag finns det många olika kanaler där det går att annonsera. Det kan vara genom att annonsera i Åkerbobladet som är som en tidning eller annonser i sociala medier. Varje val beror på din målgrupp. Vill du synas generellt är det bra med en kombination av lokalguider och exempelvis sociala medier. Då når du många olika målgrupper. Är du osäker på hur du ska annonsera ska du kontakta ett proffs som hjälper dig.

 

Några grundtips

Det är såklart en vetenskap att annonsera till specifika målgrupper och inte minst identifiera sin målgrupp. För vissa företag är det enklare än andra. Säljer du gaffeltruckar är din marknad kanske inte lika bred som om du säljer kläder. Det som går att göra är att studera vilka som handlar av dig. Är de flesta pensionärer? Är det å andra sidan stressade heltidsjobbande föräldrar som är dina kunder ska du nog satsa på att annonsera när de har tid. Här vet proffsen direkt när det är som bäst att annonsera. Du kanske inte når dem mellan klockan 17-19 när de försöker vara där för sina barn.

Varför annonsera?

Det är viktigt att synas och skapa en image om du har företag. De flesta har hård konkurrens och köparna är inte trogna utan går dit de får, enligt sig själva, det bästa erbjudandet. Det behöver inte vara det billigaste utan det som upplevs som bäst. Det är bra att ha någon form av marknadsföringsstrategi. Mest fördelaktigt är att göra det ihop med någon som är utbildad. Fortfarande är det många som faktiskt läser lokaltidningar. Vill du göra reklam på lokal nivå är det inte helt fel att kontakta de lokala alternativen. De kan också sin bransch.