Hemmakontoret ställer nya krav på dagens it-leverantörer

02 augusti 2021 mikael_barani

Hur kommer framtidens kontor att se ut?
Detta är en fråga som allt fler av oss ställer oss själva i och med utvecklingen i världen under de senaste två åren. Om vi utgår ifrån att vi till någon utsträckning kommer att arbeta hemifrån även i framtiden kan vi rätt snabbt räkna ut att kontoren antagligen kommer att krympa.
För varför ska företaget hyra stora ytor när kanske halva arbetskraften kanske arbetar hemifrån?

Säkerhet i hemmet

Detta kommer naturligtvis att ändra förhållandena gällande alla produkter och tjänster som är knutna till företagen. 
Som it-leverantör har du under den senaste tiden kanske lagt allt mer fokus på säkerhet. För när vi arbetar hemifrån och inte är samlade på en och samma plats blir den mänskliga faktorn en allt större risk för attacker.

För när vi sprider ut oss blir vi också mer sårbara. 
På kontoret går all internettrafik till exempel via en central punkt. Sitter vi hemma är det vår egen anslutning till internet som är en möjlighet för hackers och andra illvilliga krafter. 
Plötsligt handlar it-säkerhet om att få personalen att förstå att kraven på dem ökar.

Naturligtvis kommer vi att med tiden att vänja oss vid detta. Det kommer så klart att ta ett tag innan allt har satt sig men förr eller senare kommer de nya rutinerna och lösningarna att ha implementerats.
Det gäller förstås för företag som Cirbit, som arbetar mer it, att rikta in extra mycket fokus på att pedagogiskt förklara för sina kunders anställda vad det är som gäller.

För vi har alla olika nivåer av kunskap med oss i bagaget. Tidigare kunde i som sagt förlita oss på att företagets centrala knutpunkt mot nätet agerade i vårt intresse.
Nu gäller det som sagt att själv tänka ett varv extra på vilka länkar vi klickar på och vilka dokument som vi öppnar.