Internet, en plats för handeln

04 mars 2020 william_eriksson

Det är ingen överdrift att påstå att handeln har genomgått stora förändringar de senaste åren. Som så mycket annat har den skakats om i grunden sedan vi klev in i digitaliseringens tidsålder. Vem kunde tro, för bara ett par decennier sedan, att man i framtiden skulle shoppa genom att klicka på en digital skärm istället för att strosa runt i fysiska butiker? Men idag är vi där, i framtiden. En stor del av konsumenterna väljer att handla på nätet istället, för att i lugn och ro prova sakerna hemma.

 

Den digitala interiören

I fysiska butiker läggs det stor möda på inredning, design och uttryck för att attrahera kunder och få dem att vilja spendera tid där inne för att de i slutändan ska shoppa mer. Finns det en motsvarighet på nätet, en slags digital interiör? Ja, det gör det faktiskt. För att en kund ska vilja befinna sig på en hemsida behöver den vara användarvänlig. Det måste vara enkelt att navigera på sidan, och instruktionerna för hur köp går till bör vara tydliga, så att kunden inte upplever processen som krånglig. Hemsidan bör dessutom vara estetiskt tilltalande. Det kanske inte är något man rent spontant tror spelar roll, men för oss människor sker många processer på ett undermedvetet plan. Så även om man inte tror sig vara en person som lägger någon särskild vikt vid grafiska komponenter såsom färger eller former, är risken stor att man inte är medveten om det. 

 

 

Ta hjälp av ett proffs

Så hur går man då tillväga om man vill starta upp en e-handel och lyckas? Ett sätt är att ta hjälp av en byrå som hjälper till att skapa en optimal upplevelse för kunderna. Det finns en e-handel byrå i stockholm som arbetar med just detta. För en sådan här satsning är det värt att ta hjälp av proffs.