Så resonerar tjuven om ditt företagslarm
Föreställ dig att du är en inbrottstjuv. Ja, det är kanske ingenting du önskar att föreställa dig, tjuvar är som bekant inte speciellt populära. Men försök ändå för ett ögonblick. Du står utanför den där lokalen du spanat in de senaste veckorna. Det är mitt i natten. Inte en själ i närheten. Det ligger två bärbara datorer och frestar precis innanför fönstret. Du skulle bara kunna slå sönder fönstret med en sten, roffa åt dig datorerna och springa som tusan.
Om det inte vore för den där sabla skylten som också sitter på fönstret. Den som låter meddela att det finns ett larm i lokalen. Ett larm som mest sannolikt kommer att aktiveras och åstadkomma ett öronbedövande ringande som väcker alla de själar du inte trodde dig se i närheten. Som kommer locka potentiella vittnen. Det är det där förbannade företagslarmet som är enda hindret mellan dig och datorerna innanför fönstret.
Larm ger uppmärksamhet
Tanken hinner slå dig. Skylten om att det finns ett företagslarm, skulle den kunna vara fejk? Skulle det kunna vara som med de där hastighetskamerorna som aldrig ens brukar vara igång, men likväl får folk att sänka hastigheten när man kör förbi dem eftersom man vet ju aldrig? Chansen finns, men den är alldeles för liten och osäker. Riskerna är för stor. Det sista du som tjuv vill vara med om är att aktivera larmet och locka till sig både vakter och myndigheter.
Okej, du kan nu träda ur tjuvperspektivet och återgå till perspektivet som ägare till en företagslokal. Insåg du nu vilken betydelse ditt larm faktiskt har? Det avskräckte tjuven från att ens försöka sig på inbrottet. Och hade boven försökt hade personal och vittnen varit på plats snabbt som ögat. Inga bra förutsättningar alls om man har den dåliga smaken att vilja begå inbrott.