Starta en kundklubb för ökad kundlojalitet

20 juli 2021 jonas_olsson

Står du i begrepp att ta nästa steg i ditt företags kommande utveckling? Vill du skaffa större och bättre lokaler? Anställa mer personal? Kanske satsa på samarbeten och marknadsföring som kommer att kosta dig stora summor? Då kanske du också vill vara lite mer säker på att du har lojala kunder som har intresse för vad ditt företag gör, och som gärna prioriterar att göra sina inköp hos dig istället för hos någon annan.

Med en kundklubb kan du få en ökad kundlojalitet som gör att du som företag kan känna dig mer trygg att göra ökade satsningar i företagets tillväxt. Du vet att dina kunder tjänar på att använda era produkter och tjänster, och att du kommer att fortsätta ha en försäljning som ligger på en ganska jämn nivå. Men för att få lojala kunder så krävs det att du har kunder som är nöjda. Och det kan du mäta och ta reda på genom din kundklubb. Om du lägger upp den rätt.

 

Klubb som ger mervärde

Hur ska du lägga upp en kundklubb för att den ska ge mervärde till dina kunder? Det är en fråga som du kanske har svårt att svara på. Men då kan du få hjälp att skräddarsy en klubb som passar för din kundgrupp. Det är också en hel del olika upplägg som du kan använda dig av, och system som måste skapas så att det flyter som det ska när det gäller bonussystem och liknande. Där det är olika grader beroende på hur mycket din kund har köpt.

I vissa fall kan du även ge dina kunder mervärde genom en hel del samarbeten med andra företag, inom andra branscher. Som rabatter på deras varor och tjänster, eller events för enbart dina klubbmedlemmar. Kanske kan det vara en förtur på en rea, en föreläsning eller något liknande.